Translate

Monday, April 21, 2014

Kerajaan Selangor sedia disaman isu catuan air

SHAH ALAM  -  Kerajaan negeri Selangor bersedia untuk  menghadapi tindakan saman daripada mana-mana peng guna yang tidak berpuas hati dengan pelan catuan air yang  sedang dilaksanakan di negeri itu sejak hampir dua bulan  lalu.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata,  pihak berkenaan boleh melakukan tindakan undang-undang  itu sekiranya merasakan keperluan untuk berbuat demi kian.

"Tidak apa kalau mereka (pengguna air) hendak saman,  terpulang," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Un dangan Negeri (DUN) Selangor di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas desakan se gelintir pihak yang mahu mengambil tindakan undang-un dang kepada kerajaan negeri Selangor kerana didakwa gagal  menyediakan perkhidmatan air bersih yang cekap kepada  pengguna di Lembah Klang ekoran pelaksanaan pelan  catuan air sejak akhir Februari lalu.

Di anggarkan kira-kira dua juta pengguna air di Lembah  Klang telah terjejas dengan pelan catuan air yang kini  memasuki fasa keempat.

Abdul Khalid menegaskan, pelaksanaan pelan  catuan air dilakukan bukan bertujuan untuk menyusahkan  pengguna sebaliknya bagi memastikan perkhidmatan air secara  berterusan kepada rakyat lebih terjamin.

Katanya, langkah itu diambil berasaskan jumlah  rizab air yang terdapat di dalam empangan-empangan di  negeri itu pada waktu ini dan telah diluluskan jawatankuasa  yang dianggotai Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Berhad dan pihak berkuasa tempatan.

"Bagaimanapun, kerajaan negeri Selangor bersedia untuk  memberi penerangan mengenai pelan catuan air ini kepada  rakyat," katanya.

No comments:

Post a Comment