Translate

Saturday, January 4, 2014

UMNO Selangor gesa tiada pihak berhimpun di gereja esok

SHAH ALAM - Badan Perhubungan UMNO Selangor menggesa mana-mana pihak agar tidak mengadakan sebarang perhimpunan bantahan berhubung isu kalimah Allah di gereja-gereja seluruh negeri tersebut yang dijadual esok.
Pengerusinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, selain melarang ahli parti, pihaknya menyeru agar badan bukan kerajaan (NGO) yang turut membantah kenyataan Pengarang The Herald, Paderi Lawrence Andrew kerana berkeras mahu menggunakan kalimah Allah di semua gereja di Selangor juga tidak berbuat demikian.
"UMNO Selangor tidak bersetuju mana-mana pihak mengadakan sebarang himpunan di gereja kerana boleh menimbulkan salah tafsir dalam kalangan rakyat dan menggugat keharmonian kebebasan beragama di negeri.
"Namun Andrew didesak agar membuat permohonan maaf segera kerana kenyataannya bertentangan dengan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan Orang Islam) 1988 dan mengingkari perintah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah," katanya pada sidang akhbar di Bangunan UMNO Selangor di sini hari ini.
Noh berkata, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan pihak polis digesa mengambil tindakan terhadap Andrew selaras peruntukan undang-undang sekiranya paderi itu tetap berdegil. - KOSMO!

No comments:

Post a Comment