Translate

Friday, January 24, 2014

Rizab air terawat tinggal satu peratus

SHAH ALAM - Projek Loji Rawatan Langat 2 (Langat 2) yang sudah tertangguh sejak enam tahun lalu tidak boleh dilengahkan lagi bagi mengatasi krisis bekalan air bersih  Lembah Klang yang semakin meruncing.

Presiden Pertubuhan Air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya (Swan), Aldric Loong Kim Yew berkata, bekalan air bersih untuk Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya semakin membimbangkan berikutan bacaan rizab air terawat di kawasan tersebut pada bulan lalu menunjukkan ia tinggal satu peratus sahaja.

“Walaupun kebanyakan projek mitigasi seperti loji rawatan air Sungai Labu sudah siap tetapi tetap berlaku kekurangan bekalan air berikutan ketidakmampuan untuk memenuhi permintaan penduduk Lembah Klang.

“Oleh itu, pembinaan Langat 2 sangat mendesak kerana ia merupakan penyelesaian segera. Semuanya telah dirancang, terowong salur air mentah antara Pahang dan Selangor sudah siap dan tender juga telah dibuka,” katanya pada Perundingan Meja Bulat Masalah Bekalan Air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya di sini semalam.

Aldric berkata, projek alternatif ‘Hybrid Off River Augmentation System’ (HORAS) yang diumumkan kerajaan negeri Selangor baru-baru ini bukanlah penyelesaian terbaik untuk menggantikan Langat 2.

Ujarnya, loji rawatan air sedia ada di Lembah Klang sudah tidak mampu lagi menampung penakungan air hujan yang diproses (stormwater) kerana kesemua sedang beroperasi melebihi kapasiti.

“Bagi menampung kapasiti air air bersih antara 600 hingga 700 juta liter sehari dari projek HORAS itu, sebuah loji baru perlu dibina dengan kos yang dianggarkan jauh lebih tinggi,” katanya.

No comments:

Post a Comment