Translate

Friday, January 24, 2014

Manual operasi sisa pepejal dilancar

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SHAH  ALAM  - Syarikat konsesi sisa pepejal,  Alam   Flora  Sdn. Bhd. ( Alam   Flora ) semalam melancarkan  manual  operasi kutipan sisa pepejal dan pembersihan awam.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd. Zain Hassan berkata, buku  manual  yang pertama di negara ini tersebut merupakan panduan lengkap berkaitan operasi pengutipan sampah dan pembersihan untuk subkontraktor.

Ujarnya, menerusi prosedur yang ditetapkan  Alam   Flora  juga menyasarkan pengurangan aduan dan tindakan penguatkuasaan daripada Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA).

" Manual  operasi ini memastikan subkontraktor  Alam   Flora  yang melakukan kerja-kerja pengutipan sisa pepejal dan pembersihan awam di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Pahang jelas dengan prosedur operasi standard ditetapkan," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran  manual  operasi kutipan sisa pepejal dan pembersihan awam di Wisma EON di Glenmarie di sini semalam.

Turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif PPSPPA, Datuk Ab. Rahim Md. Noor dan Pengerusi Persatuan Kontraktor Sisa Pepejal dan Pembersihan  Alam   Flora , Datuk Amil Salleh.

Mohd. Zain berkata, berdasarkan perjanjian konsesi, subkontraktor yang gagal mematuhi Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) ditetapkan seperti gagal mengutip sampah mengikut jadual ditetapkan akan dikenakan kompaun RM50 bagi setiap premis.

Menurut beliau, antara kandungan  manual  operasi berkenaan menjelaskan skop kerja dan KPI yang perlu dicapai subkontraktor dalam menjalankan kerja-kerja pem bersihan awam.

Selain itu,  manual  operasi itu juga memberi prosedur proses dokumentasi seperti pengumpulan data kawasan pembersihan, isu-isu  alam  sekitar dan keselamatan yang perlu ditangani oleh subkontraktor.

No comments:

Post a Comment