Translate

Friday, November 8, 2013

Unit Polis Pelancong diperkasa sempena Tahun Melawat Malaysia

Oleh MOHD.  AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Unit Polis Pelancong bakal diperkasa bagi meningkatkan lagi keyakinan pengunjung luar tentang keselamatan negara menjelang Tahun Melawat Malaysia 2014 tahun depan.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz berkata, kementeriannya akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri untuk memperluaskan peranan unit dalam Polis Diraja Malaysia tersebut yang berperanan khusus untuk menjaga keselamatan pelancong.

"Hak merasa selamat adalah perkara asas. Kebimbangan daripada menjadi mangsa jenayah seperti ragut dan samun tidak boleh diendahkan.

"Saya akan berbi ncang dengan menteri bertanggungjawab, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. Saya yakin beliau memahami kita mahu memastikan keselamatan pelancong terjaga," katanya selepas melakukan lawatan kerja ke taman tema air, Lost World of Tambun (LWOT) di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pelancongan dan Kebudayaan Perak, Nolee Ashilin Mohamed Radzi, Ketua Pengarah Pelancongan, Datuk Mirza Mohd. Tayab dan Pengurus Besar LWOT, Calvin Ho.

Mohamad Nazri berkata, antara yang boleh dijadikan contoh ialah Unit Polis Pelancong Korea Selatan yang berjaya membuatkan pengunjung berasa selamat dengan kehadiran mereka di lokasi tarikan pelancongan negara tersebut.

Tambahnya, penekanan kepada faktor keselamatan melalui Unit Polis Pelancong tersebut adalah antara strategi kerajaan untuk mencapai sasaran kehadian 28 juta pelancong dengan pulangan RM68 billion sepanjang tempoh Tahun Melawat Malaysia 2014.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohamad Nazri memberitahu pihaknya menyasar untuk meningkatkan jumlah pelancong dari China ke Malaysia.

Beliau berkata, pasaran China penting kerana dianggarkan lebih kurang 83 juta rakyat negara tersebut melancong ke luar negara setiap tahun.

"Setakat ini, kita hanya mampu menarik 1.5 juta pelancong China setahun berbanding Thailand yang menarik empat juta manakala Kemboja dua juta orang," katanya.

No comments:

Post a Comment