Translate

Friday, November 29, 2013

Liga Malaysia: Perak masih buru kudrat penggempur import

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


DUA penyerang import, masing-masing dari benua Afrika dan Amerika Selatan sedang bersaing bagi mengisi kuota terakhir pemain import Perak.

Ketua jurulatih Perak, Abu Bakar Fadzim berkata, berdasarkan beberapa sesi ujian sebelum ini, Kalle Sane dari Cameroon atau Anderson Rodrigues Cardoso dari Brazil berpeluang untuk diserapkan sebagai pemain import ketiga skuad Seladang.

Beliau berkata, buat masa ini, pengurusan Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) membuat keputusan untuk mengambil hanya tiga pemain import untuk menghadapi saingan musim depan berbanding Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membenarkan pengambilan empat pemain import.

“Setelah dua kouta pemain import Perak sudah menjadi milik pemain pertahanan Martin Kafando dan Kyaw Zayar Win (tengah), kita mencari seorang lagi (pemain import) yang bermain di posisi penyerang.

“Daripada tujuh penyerang import yang mencuba nasib setakat ini, saya dapati Sane dan Rodrigues Cardoso hampir menetapi ciri-ciri yang diperlukan,” katanya ketika ditemui selepas perlawanan ujian antara Perak dan Super Star FC yang dibarisi pemain kelahiran Afrika di Stadium Perak di sini malam kelmarin.

Dalam perlawanan yang dihadiri lebih 5,000 peminat tegar skuad Kejor Yeop Kejor termasuk Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir itu, Perak menang 2-0 hasil jaringan Sane dan Cardoso.

Sane, 30, merupakan bekas pemain Kuala Lumpur manakala Cardoso, 27, sebelum ini beraksi untuk kelab Brazil, EC Taubate.

Abu Bakar memberitahu, panel penilaian PAFA yang diketuai beliau sendiri akan memberi peluang kepada kedua-kedua pemain membuktikan keupayaan dan kesungguhan masing-masing pada perlawanan ujian kelima menentang Melaka di Stadium Hang Jebat, Melaka pada malam esok.

“Kita hanya akan pilih penyerang import yang benar-benar efektif untuk pasukan. Pilihan terbaik harap dapat dimuktamad selepas perlawanan tersebut,” katanya.

Terdahulu, selain Kafando, 25, dari Burkina Faso dan Zayar Win, 22 dari Myanmar, Perak turut melamar tujuh pemain tempatan baharu untuk menyarung jersi Perak bagi musim 2014.

Mereka ialah bekas pemain kebangsaan, Hardi Jaafar, 
bekas penjaga gol UiTM, Mohd. Nor Haziq Aris, Mohd. Norhizwan Hassan (UiTM), Mohd. Idris Ahmad (PDRM), Mohd. Hidayat Amaruddin (UiTM), Mohd. Fazli Zulkifli (Felda) dan Muhd. Tuah Iskandar Jamaluddin (Johor DT).

No comments:

Post a Comment