Translate

Wednesday, November 13, 2013

Jadikan labu sayong harta intelek

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Perbadanan Harta Intelek Malaysia ( MyIPO ) menyarankan pengusaha  labu   sayong  di Kuala Kangsar segera mendaftarkan produk kraftangan tersebut sebagai harta intelek.
Timbalan Ketua Pengarah  MyIPO , Mohd. Shahar Osman berkata, tindakan itu penting bagi mengelak identiti dan nilai komersial produk kraftangan itu dicuri oleh pihak lain.

Beliau berkata, keunikan  labu   sayong  yang diperbuat daripada tanah liat sering menarik perhatian penggemar seni kraftangan dunia dan mempunyai nilai komersial yang tinggi.

"Saya bimbang jika tidak didaftar, pihak lain akan mengambil kesempatan menuntut hak dalam penciptaan  labu   sayong  sekali gus mengaut keuntungan dengan memasarkannya ke peringkat antarabangsa.

"Sebelum ini pun, memang sudah ada pihak asing mendaftar produk tempatan sebagai harta intelek mereka seperti Singapore Lychee yang sebenarnya rambutan Johor dan Mangosteen Juice (jus manggis) di Amerika Syarikat," katanya selepas merasmikan Seminar Kesedaran Harta Intelek peringkat negeri di sini semalam.

Mohd. Shahar berkata,  labu   sayong  boleh didaftar di bawah kategori Petunjuk Geografi yang menggunakan konsep pemilikan bersama dalam kalangan pengeluar produk berkenaan.

Jelasnya, corak tradisional seperti bunga tanjung, bunga cakar ayam, bunga cengkih dan bunga lawang yang diukir pada produk kraftangan terbabit pula berpotensi didaftar di bawah kategori Reka Bentuk Perindustrian.

Mohd. Shahar berkata, selain  labu   sayong , beberapa produk Perak lain seperti tekat emas, ikan arowana emas Malaysia dan kacang Menglembu juga berpotensi untuk dieksploitasi melalui hak harta intelek.

Tambahnya, setakat ini, hanya buah limau bali Sungai Gedung atau lebih dikenali limau Tambun telah didaftar sebagai Petunjuk Geografi pada tahun 2008.

No comments:

Post a Comment