Translate

Monday, November 4, 2013

Dua termasuk drebar bas parah, perjalanan ke Hatyai tergendala

KUALA KANGSAR - Perjalanan 25 penumpang termasuk tujuh warga asing ke Hatyai, Thailand tergendala apabila bas ekspres yang mereka naiki merempuh sebuah loridi Kilometer 231.8 Lebuh Raya Utara-Selatan arah utara dekat sini semalam.

Dalam kejadian pukul 1.40 pagi itu, pemandu bas ekpres, Saiful Ikhsan Mohamad, 27, dan seorang penumpang cedera parah manakala 24 penumpang yang lain cedera ringan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Deputi Superintendan Guan Beng Kang berkata, ketika kejadian, bas tersebut yang bertolak pada pukul 11 malam kelmarin dari Stesen Pudu Sentral, Kuala Lumpur dalam perjalanan ke Hatyai.

"Kenderaan itu hilang kawalan sebaik tiba di lokasi kejadian sebelum merempuh belkang sebuah lori yang membawa muatan bitumen.

"Rempuhan tersebut menyebabkan pemandu bas patah kaki akibat tersepit di tempat duduk selepas bahagian depan kenderaan itu remuk," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Menurut Beng Kang, pasukan bomba mengambil masa kira-kira dua jam untuk mengeluarkan mangsa sebelum di bawa ke Hospital Taiping dekat sini bagi menerima rawatan.

Sebanyak 24 penumpang yang cedera ringan menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Kuala Kangsar dan Hospital Taiping.

Sementara itu, salah seorang penumpang, R. Venny, 33, mendakwa, sebelum kejadian, dia yang duduk di barisan kedua melihat pemandu bas tersebut seolah-olah mengantuk.

"Bas tak laju tetapi pemandunya nampak macam mengantuk.

"Saya nasihat dia supaya singgah berehat semasa menghampiri hentian rehat Tapah (arah utara) tetapi dia beritahu tidak perlu kerana (dia) baru bertukar syif," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Kangsar.

Kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 43 Akta Pengangkutran Jalan 1987 iaitu memandu secara melulu sehingga menyebabkan kemalangan.

No comments:

Post a Comment