Translate

Monday, October 7, 2013

Had pinjaman mikro kredit dinaikkan tahun depan

GOPENG - Had minimum pinjaman skim mikro kredit untuk golongan penjaja dan peniaga kecil yang sebelum ini sebanyak RM3,000 akan dinaikkan pada tahun hadapan.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata, maklum balas daripada golongan tersebut rata-rata mengatakan pinjaman permulaan sebanyak RM3,000 tersebut tidak mencukupi sebagai modal untuk membesarkan perniagaan mereka.
"Kita bersimpati dengan rintihan penjaja dan peniaga kecil tersebut. Pinjaman RM3,000 memang terlalu kecil, ada yang cadang perlu dinaikkan hingga RM10,000.
"Kita bersetuju untuk bincang semula. Perinciannya akan diumumkan pada pembentangan Bajet 2014 pada 25 Oktober ini," katanya selepas merasmikan Taklimat Isu Semasa dan Kempen Kesedaran Pengguna bersama Penjaja dan Peniaga Kecil Perak di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di sini semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa  Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia dan Masyarakat Sivil Perak, Datuk Samsudin Abu Hassan dan Yang Dipertua Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu negeri, Datuk Omar Ahmad.

Hasan berkata, walaupun had maksimum skim mikro kredit penjaja dan peniaga kecil yang diumumkan kerajaan mulai awal tahun itu sebanyak RM50,000, rata-rata kelulusan diberi pada masa kini hanya pada had RM3,000 sahaja ekoran kekangan dana.

Tambah beliau, ia kerana terlalu banyak permohonan diterima sedangkan peruntukan yang diperolehi untuk skim tanpa faedah dan cagaran tersebut cuma RM10 juta.

“Pada tahun hadapan, kita telah memohon peruntukan sebanyak RM50 juta untuk skim mikro kredit tersebut, tunggulah pengumuman Bajet 2014 nanti,” katanya.

No comments:

Post a Comment