Translate

Wednesday, October 9, 2013

Gempar bom mortar lama ditemui

IPOH - Seorang pekerja yang sedang mengorek pasir dengan menggunakan jentolak di tanah rizab Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) gempar dengan penemuan sebutir bom mortar di tebing Sungai Kinta berhampiran Gunung Cheroh di sini semalam.

Pekerja Perusahaan Pasir MFZ Bina Enterprise, Mohd. Amir Asyraf Abdul Aziz, 20, tersebut menjumpai bom mortar yang dipercayai tinggalan Perang Dunia itu pada pukul 1.30 petang.

Mengimbas kejadian, menurutnya, dia perasan satu objek mencurigakan terjatuh daripada pasir yang sedang dikautnya menggunakan sebuah jentolak sewaktu melakukan kerja-kerja mengorek pasir di kawasan tersebut.

"Saya turun dari jentolak untuk mengenalpasti objek tersebut. Terperanjat saya apabila mendapati rupa-rupanya ia merupakan sebuah bom lama.

"Saya terus memaklumkan penemuan bom tersebut kepada penyelia, Azizi Othman sebelum melaporkannya kepada pihak polis," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong berkata, sepasukan Unit Pemusnah Bom dari Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Perak bergegas ke lokasi kejadian sejurus menerima maklumat.

Beliau berkata, tempoh dua jam diambil untuk memusnahkan bom lama yang dianggar berusia lebih 70 tahun itu.

No comments:

Post a Comment