Translate

Sunday, September 22, 2013

Dijel kerana buat tuntutan palsu

IPOH - Perbuatan Pengurus Besar Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Sungai Tinggi, Trong, Taiping membuat tuntutan palsu berhubung pembelian baju korporat berbalas apabila dia dihukum penjara sehari dan denda RM20,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.

Hakim Madihah Harullah memerintahkan Mohamed Ismail Habib Mohamed, 50, menjalani hukuman itu selepas berpuas hati dengan pengakuan bersalah tertuduh.

Ekoran itu, Mohamed Ismail bukansa sahaja kehilangan pekerjaan malah ganjaran dan faedah termasuk pencen selepas 30 tahun berkhidmat turut ditarik balik.

Mengikut pertuduhan,tertuduh telah mengarahkan juruwang PPK Sungai Tinggi mengeluarkan baucar berjumlah RM1,360 berupa wang pendahuluan pembayaran baju korporat agensi itu pada 23 Julai 2010.

Pembelian baju korporat itu telah dipersetujui Ahli Jemaah Pengarah PPK berkenaan untuk dipakai oleh kakitangan agensi itu pada Konvensyen Kumpulan Kreatif dan Inovatif (KIK) peringkat Perak yang diadakan pada 6 Oktober 2010.

Begitupun baju korporat itu sebenarnya tidak wujud dan tidak dibekalkan kepada peserta PPK Sungai Tinggi yang menghadiri KIK tersebut sebagai wakil zon Perak Utara seperti dikehendaki.

Mohamed Ismail yang kini menetap di Lebuh Macullum, Pulau Pinang kemudian ditahan SPRM untuk membantu siasatan pada 9 April lalu mengikut Seksyen 24 (2) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda RM10,000 atau tidak kurang lima kali ganda nilai suapan mana yang lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment