Translate

Friday, August 30, 2013

Sasaran jualan Perak Agro, Pegro RM1.4 juta

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (SADC) Perak melalui anak syarikatnya, Perak Agro Marketing Sdn. Bhd. (Perak Agro Marketing) mengunjurkan jualan RM1.4 juta daripada produk baharu yang diperkenalkan daripada segmen makanan dan minuman, Perak Agro dan Pegro.

Ketua Pegawai Eksekutif SADC Perak, Ahmad Rizal Abdul Rahman berkata, sasaran itu mampu dicapai memandangkan produk berkenaan dihasilkan daripada bahan mentah berkualiti tinggi yang dikeluarkan dari ladang ternakan udang harimau serta petani yang bernaung di bawah agensi berkenaan.

Menurutnya, Perak Agro merupakan jenama yang digunakan untuk produk makanan manakala Pegro pula adalah bagi produk minuman keluaran badan berkanun kerajaan negeri Perak itu.

"Perak Agro merupakan udang harimau sejuk beku, kerepek daun kesum, kerepek daun kunyit dan makanan tambahan berasaskan tembikai Rock Melon.

"Pegro pula merupakan jus tembikai Rock Melon, mangga, asam jawa dan halia kunyit yang dijual pada harga RM1 hingga RM8 sebotol mengikut kuantiti," katanya selepas majlis pelancaran produk berkenaan yang disempurna oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir di sini semalam.

Ahmad Rizal menjelaskan, pelancaran produk Perak Agro dan Pegro tersebut merupakan sebahagian daripada strategi pengkorporatan SADC Perak yang menyasarkan untuk menjana pendapatan serta pertumbuhan anak syarikatnya dalam segmen bukan kelapa sawit,

Menuru beliau, pihaknya menyasar sekurang-kurangnya 30 peratus pendapatan tahunan badan berkanun itu datang daripada sumber bukan kelapa sawit menjelang 2015.

"Produk Perak Agro dan Pegro dihasilkan daripada hasil tanaman dan ladang ternakan udang harimau milik SADC dan petani yang bernaung di bawah kami.

"Kesemua produk ini mempunyai sijil pengesahan halal, sijil Amalan Pengilangan Baik, sijil Analisis Bahaya dan Titik Kawalan Kritikal serta sijil Skim Makanan Selamat Tanggungjawab Industri," kata beliau.

No comments:

Post a Comment