Translate

Tuesday, August 20, 2013

Budak 5 tahun dipercayai mangsa dera dilapor kritikal

IPOH - Kanak-kanak perempuan lima tahun yang dipercayai didera ibu kandung dilapor kritikal dan bergantung kepada mesin bantuan hayat di Unit Rawatan Rapi Pediatrik, Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Integrasi Nasional Perak, Datuk  Rusnah Kassim berkata, mangsa berada di dalam keadaan koma sejak dirawat di hospital tersebut pada Khamis lalu.

“Ketua Jabatan Pediatrik HRPB, Datuk Dr. Amar Singh memberitahu kanak-kanak perempuan tersebut kini bergantung sepenuhnya kepada mesin bantuan hayat.

“Mangsa dipercayai mengalami kecederaan dalaman namun pemeriksaan imbasan tidak dapat dilakukan pada masa ini memandangkan keadaannya masih terlalu lemah,” katanya ketika melawat kanak-kanak malang tersebut di HRPB di sini semalam.

Menurut Rusnah, kanak-kanak itu memerlukan pemantauan selama 24 jam daripada pengawai bertugas.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberitahu abang dan adik perempuan mangsa yang berusia lapan dan dua tahun kini di bawah jagaan sementara Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Rumah Kanak-Kanak Kuala Kangsar sejak Jumaat lalu sehingga siasatan ke atas ibu bapa mereka selesai dijalankan.

“Siasatan awal terhadap kedua-dua kanak-kanak itu mendapati mereka berdua tidak kesan penderaan,” kata beliau

Akhbar kelmarin melaporkan seorang doktor HRPB, Mohd. Safwan Adnan membuat aduan kepada polis mengenai seorang pesakit kanak-kanak yang cedera teruk disyaki didera.

Susulan itu, polis menahan ibu bapa kanak-kanak terbabut yang direman selama tiga hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001 dan Seksyen 325 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan mendera.

No comments:

Post a Comment