Translate

Tuesday, July 9, 2013

Rasionalisasi subsidi Bajet 2014

Mekanisme pengagihan dilihat semula supaya sampai ke golongan sasaran

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Rangka baharu struktur  rasionalisasi   subsidi  negara antara dicadang untuk dimasukkan dalam Bajet 2014 yang akan dibentangkan pada 25 Oktober depan.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad  Husni  Hanadzlah berkata, kementeriannya mahu melihat semula mekanisme pengagihan  subsidi  bagi memastikan ia benar-benar sampai ke golongan sasaran.

" Subsidi  kita sebenarnya besar dan diguna pakai oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira peringkat mana pendapatannya.

"Macam minyak (petrol) umpamanya, orang paling kaya dan orang paling susah di Malaysia ini dikenakan harga yang sama," katanya selepas merasmikan Perpustakaan 1Malaysia Kampung Datuk Ahmad Said Tambahan III, Gugusan Manjoi di sini semalam.

Ahmad  Husni  berkata, golongan berpendapatan tinggi sebenarnya tidak memerlukan peruntukan  subsidi  berkenaan.

Oleh itu, beliau memberitahu, modul Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan menjadi asas kepada kajian struktur baharu  rasionalisasi   subsidi  tersebut.

"BR1M akan jadi asas untuk kita melihat semula  rasionalisasi   subsidi .

Kita sedang melihat macam mana hendak memindahkan  rasionalisasi  ( subsidi ) kepada kumpulan sasaran," katanya.

Pada 2013, kerajaan perlu menanggung lebih kurang RM22.29 bilion bagi menampung perbelanjaan  subsidi  melibatkan produk petrol, diesel, gula, beras, tepung gandum, minyak masak dan gas cecair memasak (LPG).

No comments:

Post a Comment