Translate

Friday, May 3, 2013

Perak buka kaunter pusat kerjaya

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH – Kerajaan negeri Perak mengambil inisiatif membantu golongan pencari kerja dengan membuka kaunter Pusat Kerjaya Amanjaya (Peka) di Terminal Amanjaya di Bandar Meru Raya di sini yang beroperasi mulai semalam.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, pembukaan kaunter di terminal itu bertujuan mendekatkan lagi agensi pemadanan peluang pekerjaan peringkat negeri dengan golongan sasaran.
“Sebelum ini, lepasan universiti dan sekolah perlu ke pejabat Peka di pusat bandar raya untuk mendaftar dan bertanya peluang pekerjaan,” katanya selepas merasmikan Karnival Belia Perak Aman Jaya di Terminal Amanjaya semalam.
Zambry berkata, Terminal Amanjaya dipilih kerana kedudukannya yang strategik dan menjadi tumpuan terutamanya golongan muda.
Menurut beliau, kaunter itu membolehkan pencari kerja mendapat maklumat peluang pekerjaan yang bersesuaian dengan minat dan kelulusan masing-masing.
“Peka bukan sahaja berfungsi menyediakan peluang pekerjaan malah turut memberi latihan dan khidmat nasihat.
“Perancangan baik dan teliti kerajaan Barisan Nasional ini mula menunjukkan hasil apabila 55,000 peluang pekerjaan berjaya diwujudkan di Perak sejak 2010,” tambahnya.

No comments:

Post a Comment