Translate

Tuesday, April 23, 2013

Masalah banjir dua kampung di Perak bakal selesai


KUALA KANGSAR - Masalah banjir yang membelenggu lebih 2,000 penduduk Kampung Stesyen dan Kampung Kolam Air di sini yang sudah berlarutan sejak puluhan tahun lalu bakal berakhir tidak lama lagi.

Ini berikutan kerajaan negeri mengambil inisiatif melaksanakan projek tebatan banjir di kedua-dua buah kampung tersebut.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, projek penyelesaian masalah itu merupakan kesinambungan daripada lawatan kerja beliau ke dua perkampungan berkenaan pada 19 Januari lalu.

“Setelah membuat tinjauan, saya dapati masalah banjir yang membelenggu penduduk Kampung Stesyen dan Kampung Kolam Air perlu diselesaikan segera.

“Kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan segera sebanyak RM750,000 bagi menaik taraf tebatan banjir,” katanya pada majlis pecah tanah projek menaiktaraf tebatan banjir di Kampung Stesyen di sini semalam.

Turut hadir, calon Barisan Nasional (BN) bagi Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abd. Aziz dan calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Lubuk Merbau, Datuk Siti Salmah Mat Jusak.

Zambry berkata, kerajaan negeri juga bercadang meluluskan RM260,000 lagi peruntukan bagi menyelesaikan masalah banjir di Kampung Banjir yang terletak tidak jauh dari Kampung Stesyen.

Seorang penduduk di Kampung Stesyen, Zaidah Md. Jan, 68 berkata, komitmen kerajaan negeri diterajui BN bagi menyelesaikan masalah banjir di kawasan tersebut melegakan dia sekeluarga.

“Saya gembira Menteri Besar mendengar keluhan kami dan menyelesaikan masalah banjir,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

L. Mariapan, 52, pula berkata, masalah banjir yang membelenggu penduduk kampung-kampung tersebut berpunca daripada sistem perparitan yang tidak terurus.

"Setiap kali hujan lebat, kebanyakan rumah di Kampung Stesyen, Kampung Kolam Air dan Kampung Banjir dinaiki rumah hingga ke paras lutut," katanya.


No comments:

Post a Comment