Translate

Sunday, February 17, 2013

ROM bawa cabaran Malaysia

Bakal bertanding pada Royal Belum World Drums Festival 2013

MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.my

GOPENG - Kumpulan Rhythm of Malaysia (ROM) dari  Hulu Bernam, Selangor mengisi slot terakhir bagi mewakili negara pada  Royal Belum World Drums Festival 2013 yang bakal bermula Rabu depan.

Kumpulan dram dianggotai 17 anak muda yang  sebahagian besarnya merupakan pelajar Universiti Sultan Idris Shah  (UPSI) mengatasi sembilan kumpulan lain pada pertandingan peringkat kebangsaan di Pusat Tranformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng di sini semalam.

Berikutan kejayaan itu, mereka meraih wang tunai RM18,000.

ROM akan mewakili negara pada Royal Belum Wold Drums Festival 2013 di enam lokasi di Perak bersama satu lagi kumpulan dram tempatan, Aswara Percussion Ensemble.

Pengurus ROM, Norazman Mohd. Ramli berkata, selain gendang kumpulan terbabit bermain pelbagai alatan muzik  tradisional seperti rebana ubi, geduk, seruling dan cak  lempung.

“Peluang beraksi bersama kumpulan dram dari seluruh dunia nanti menjadi kebanggaan kepada kami," katanya selepas majlis penyampaian hadiah oleh Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan,  Usahawan, Pelancongan, Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan  Perak, Datuk Hamidah Osman.

Royal Belum World Drums Festival 2013 yang akan berlangsung selama lima hari disertai kumpulan dari Azerbaijan, Australia, Nigeria, Mesir, India, Indonesia, Vietnam, Thailand dan Singapura.

No comments:

Post a Comment