Translate

Friday, February 15, 2013

Rakyat Perak sokong BN


IPOH - Barisan Nasional (BN) Perak yakin sokongan  rakyat yang menghargai kerja keras parti itu  menyediakan perkhidmatan terbaik sejak kembali menerajui  kerajaan negeri pada Februari 2009 akan diterjemah ke peti  undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir  berkata, rakyat di segenap pelosok negeri itu telah didekati  kerajaan negeri hampir setiap minggu sejak empat tahun  lalu.

“Bagi memberi perkhidmatan berkualiti, kita amalkan  prinsip 3P iaitu Padang, Perasaan dan Penyelesaian serta  motto Tiada Tertinggal, Tiada Terpinggir.

“Hari demi hari, sokongan rakyat di lihat semakin ber tambah dan ini memberi keyakinan kepada BN untuk menghadapi PRU-13,” katanya kepada Kosmo! di sini  semalam.

Beliau yang juga Pengerusi BN Perak berkata, keberkesanan pendekatan terbabit terbukti apabila 75 peratus  daripada aduan rakyat yang disampaikan pada Hari Ber temu Rakyat berjaya diselesaikan.

Tambahnya, Perak adalah satu-satunya kerajaan negeri  yang menganjurkan Hari Bertemu Rakyat bagi memberi  peluang kepada rakyat untuk menyuarakan masalah mereka  secara terbuka kepada Menteri Besar.

Sementara itu, Pengerusi Gerakan Perak, Datuk Chang Ko Youn juga mengakui BN berada momentum  terbaik untuk memenangi PRU-13.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Gerakan berkata,  komitmen kerajaan negeri berkhidmat telah menyentuh hati  rakyat untuk kembali memberi sokongan kepada BN.

“Berdasarkan pemerhatian saya, kebanyakan pengundi di  negeri ini yang telah berpaling arah pada PRU lalu telah  kembali menyatakan sokongan kepada BN," ujarnya.

Pada PRU ke-12 lalu, BN yang menerajui  kerajaan negeri sejak kemerdekaan gagal mendapat mandat  selepas sekadar memperolehi 28 kerusi daripada 59 kerusi  yang dipertandingkan.

27 kerusi yang dimenangi itu disandang oleh UMNO, MCA  (satu) manakala MIC dan Parti Progresif Rakyat (PPP) gagal  memenangi sebarang kerusi.

Begitupun pakatan pembangkang iaitu DAP, Pas dan Parti  Keadilan Rakyat (PKR) sekadar mampu memerintah selama  11 bulan sahaja selepas tiga Ahli Dewan Undangan Negeri  (ADUN)nya keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai  wakil rakyat bebas yang menyokong BN.

Langkah Jamaluddin Mohd. Radzi (Behrang), Osman  Mohd. Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Fong (Jelapang)  itu kemudiannya diikuti seorang ahli ADUN DAP, Keshvin der Singh pada 15 Jun 2010.

No comments:

Post a Comment