Translate

Tuesday, February 12, 2013

11 peniaga ingkar kena kompaun

IPOH - Seramai 11 peniaga di seluruh negara telah  dikenakan kompaun sebanyak RM1,150 sehingga semalam  sejak pelaksanaan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan  Tahun Baru Cina pada 6 Februari lalu.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi  dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Tan Lian Hoe ber kata, semua kesalahan tersebut berkaitan dengan kegagalan  meletakkan tanda harga khas berwarna merah jambu.

“Penguat kuasa KPDNKK turut merampas barangan  peniaga terlibat bernilai RM1,204.30. Setakat ini tiada kes  menjual barang kawalan melebihi harga maksimum di laporkan.

“Kita juga telah memeriksa 24,885 premis perniagaan di  seluruh negara sejak seminggu pelaksanaan Skim Kawalan  Harga Tahun Baru Cina ini,” katanya kepada pemberita di  sini semalam.

Terdahulu beliau ditemui selepas menghadiri sambutan  Tahun Baru Cina Dewan Perhimpunan Cina Perak di Hotel  Impiana di sini.

Lian Hoe memberitahu, penguatkuasaan skim kawalan  harga melibatkan 13 barangan itu akan diteruskan sehingga  Ahad ini.

Antara barang yang dikawal ialah ayam, telur, kubis bulat  import, bawang putih, ikan bawal putih, udang putih besar  dan daging babi.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan pe niaga tidak mematuhi peraturan tersebut boleh membuat  aduan melalui e-mel ke e-aduan@kpdnkk.gov.my.

Selain itu, mereka juga boleh menghubungi talian bebas tol 1-800-886-800 atau sistem kiriman  ringkas (SMS) ke 15888 dengan menaip KPDNKK Aduan butiran aduan.

No comments:

Post a Comment