Translate

Saturday, September 1, 2012

Pertahankan apa yang dimiliki

 KUALA LUMPUR - Segenap lapisan masyarakat menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-55 negara semalam bukan sahaja dalam suasana aman bahkan dapat pula menjalani kehidupan yang jauh lebih selesa dan makmur berbanding lima dekad lalu.

Lebih menarik, mereka menterjemah perasaan syukur itu dengan turun padang untuk berhimpun bersama pemimpin bagi meraikan kemerdekaan yang sangat berharga itu.

Kira-kira 100,000 orang membanjiri Dataran Merdeka di sini pada sebelah pagi untuk menyaksikan perarakan dan persembahan lebih 14,000 peserta bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Keadaan sama turut berlaku di semua negeri apabila rakyat diketuai Menteri Besar dan Yang Dipertua Negeri masing-masing turut mengadakan perarakan kemerdekaan yang tersendiri.

Perhimpunan mega rakyat tidak berhenti setakat itu apabila pada sebelah malam, kira-kira 150,000 memenuhi setiap inci Stadium Nasional Bukit Jalil di sini sempena Himpunan Merdeka 55 Tahun: Janji Ditepati.

Sehubungan itu, Najib dalam ucapannya mengajak rakyat Malaysia terus memperkukuh benteng perpaduan dalam mempertahan kemerdekaan negara yang dikecapi dan mahu setiap individu bersama-sama memacu negara ke arah mercu kejayaan lebih unggul.

Perdana Menteri juga menyeru rakyat untuk bersatu dan berusaha dengan kepimpinan negara bagi menjayakan agenda transformasi yang telah dan akan dilaksanakan.

Beliau berkata, setelah 55 tahun merdeka, Malaysia kini boleh dianggap sebagai sebuah negara yang berjaya dan semakin hari semakin kaya, makmur serta kuat.

"Beringatlah bahawa sesungguhnya kemerdekaan itu hanya mengetuk pintu setiap pertiwi sekali saja.
"Marilah berganding berjuang pertahan kemerdekaan ini dengan barisan yang rapat lagi kukuh di setiap penjuru dan setiap ketika.

"Lebih rapat lagi ketika pihak seteru dan pembangkang cuba memporak-perandakan negara kita," katanya.
Terdahulu, pada sebelah pagi, orang ramai berhimpun di Dataran Merdeka untuk menyaksikan perarakan 14,464 peserta dari pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

Perarakan tersebut disifatkan oleh Najib sebagai bukti bahawa rakyat mempunyai semangat kecintaan dan kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada negara.

Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Sambutan turut diserikan dengan keberangkatan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Haminah Hamidun.

Antara acara menarik yang memberi kelainan ialah tarian flash mob dan persembahan koir daripada 135 sukarelawan 1M4U.

Perarakan kali ini disertai oleh 96 kenderaan terdiri kereta mewah, bas dan teksi, formasi 13 buah pesawat udara, perarakan 29 kontijen pelbagai organisasi dan pakian seragam serta tujuh pasukan pancaragam.

  Sementara itu di Melaka, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam menyambut kemerdekaan di Dataran Pahlawan dengan memotong kek sepanjang 16.8 meter bagi meraikan seramai 358 bayi yang lahir selepas detik 12 tengah malam semalam.

Di Kuching, Sarawak,Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud menyifatkan ratu terjun negara, Pandelela  Rinong Pamg sebagai simbol kemerdekaan negara berikutan kejayaan meraih gangsa dalam Sukan Olimpik London bulan lalu.

Di Kota Kinabalu, Sabah, persembahan ‘Jiwa Merdeka’  dipertontonkan oleh 750 belia berbilang kaum dalam me nunjukkan ekspresi jiwa muda itu sendiri bagi memahami  pengertian merdeka.

Di Kuantan, Pahang, sebanyak 91 kontinjen menyertai perbarisan  termasuk Polis Diraja Malaysia,  Jabatan Bomba dan Pe nyelamat, Jabatan Pelajaran serta gabungan institusi pengajian tinggi.

Di Kluang, Johor pula, sambutan kemerdekaan dimeriahkan dengan perarakan yang disertai 85 kontijen dengan melibatkan 1,016 peserta.

Di Seremban, Negeri Sembilan, sebanyak 100 kontinjen dengan 8,000 orang yang me  wakili jabatan dan agensi kerajaan dan swasta mengambil bahagian dalam sambutan kemerdekaan.

Keadaan turut meriah di Ipoh, Perak apabila kira-kira 10,000 orang di perkarangan Dewan Ban daran seawal pukul  7 pagi untuk menyaksikan sambutan  Hari Kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment