Translate

Thursday, July 12, 2012

3,000 penduduk bakal guna jejantas baru

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

TAIPING - Kesukaran lebih 3,000 penduduk  Kampung   Seberang  di sini sejak dua dekad yang terpaksa bersabung nyawa menyeberangi sungai dengan sampan kecil untuk ke pekan Kuala Sepetang bakal berakhir dengan pembinaan sebuah  jejantas  dalam masa terdekat.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir (gambar) berkata, kerja-kerja pembinaan  jejantas  motosikal dan pejalan kaki yang menghubungkan perkampungan nelayan itu dengan Kuala Sepetang sudah bermula pada 2 Julai lalu dan dijangka siap sepenuhnya pada November tahun depan.

Menurutnya, berkata, kos pembinaan  jejantas  yang menggunakan teknologi salur konkrit berprestasi ultra tinggi itu dianggarkan bernilai RM2.7 juta.

"Pembinaan  jejantas  sepanjang 110.5 meter dan selebar tiga meter ini agak rumit kerana  Kampung   Seberang  terletak di muara Sungai Sepetang yang menjadi laluan kapal dan sampan nelayan.

"Namun ia penting bagi memberi keselesaan dan keselamatan penduduk  Kampung   Seberang  terutama pelajar yang terpaksa berulang-alik ke sekolah dengan sampan setiap hari," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan upacara pecah tanah pembinaan  jejantas  motosikal dan pejalan kaki  Kampung   Seberang  di Kuala Sepetang di sini semalam.

Menurut beliau, pembinaan  jejantas  itu bermutu tinggi dan tahan lama kerana menggunakan teknologi salur konkrit berprestasi ultra tinggi.

"Walaupun  jejantas  ini tidak sesuai untuk kegunaan kereta, namun ia boleh dilalui ambulans dan kenderaan bomba sekiranya berlaku kecemasan," katanya.

No comments:

Post a Comment