Translate

Tuesday, May 15, 2012

Cadangan peguam diberi perhatian

IPOH - Perbincangan mengenai cadangan penubuhan  Akademi   Undang-Undang  akan diadakan dengan Jemaah Menteri dan Peguam Negara dalam tempoh terdekat, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata, sudah tiba masa untuk membentuk sebuah organisasi lain yang boleh dianggotai oleh semua pihak yang berlatar belakang pendidikan  undang-undang , selain Majlis Peguam yang keanggotaannya terhad kepada pengamal  undang-undang .

"Majlis Peguam adalah untuk mereka yang mengamal  undang-undang  sahaja tetapi sebahagian besar daripada mereka yang mempunyai kelulusan  undang-undang  seperti ahli akademik di universiti, sektor perbankan termasuk bekas hakim tidak mempunyai persatuan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan Projek e-Kehakiman Semenanjung di sini semalam.

Seorang ahli Majlis Peguam, Abu Backer Sidek baru-baru ini mencadangkan sebuah badan guaman baharu yang bebas dibentuk kerana Majlis Peguam sedia ada gagal dipertahankan sebagai sebuah badan yang profesional dan berintegriti.

Mohamed Nazri berkata, keanggotaan yang menyeluruh dalam kalangan lepasan  undang-undang  memberi lebih ruang untuk golongan tersebut melontar pandangan mengenai sesuatu tanpa perlu dimonopoli kelompok tertentu yang berkepentingan.

Menurut beliau, kewujudan organisasi seperti  Akademi   Undang-undang  bukan perkara baharu kerana telah diamalkan di beberapa negara lain seperti Singapura.

No comments:

Post a Comment