Translate

Tuesday, April 3, 2012

Kereta bawa hantaran pertunangan terbakar

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

LENGGONG – Seorang anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang membawa persiapan hantaran pertunangan adiknya nyaris maut selepas keretanya tiba-tiba terbakar di Jalan Lenggong-Gerik berhampiran Kampung Kota Tampan di sini semalam.

Sabri Ishak, 29, berkata, semasa kejadian pada pukul 3.30 petang itu, dia dalam perjalanan pulang ke Kampung Batu 8, Baling, Kedah dari rumah abangnya di Kuala Lumpur.

“Saya bertolak pada awal pagi untuk menghantar beberapa barang hantaran adik perempuan saya yang dijadual melangsungkan pertunangan di kampung pada Sabtu ini.

“Sewaktu menghampiri pekan Lenggong, saya panik apabila kepulan asap tiba-tiba keluar dari pendingin hawa kereta Proton Wira milik saya,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini semalam.

Sabri yang bertugas di Pangkalan TLDM Teluk Se panggar, Sabah berkata, dia lantas memberhentikan keretanya di bahu jalan lalu menyelamatkan diri.

Menurutnya, beberapa penduduk kampung yang turut  melalui jalan tersebut membantu mengeluarkan  barangan-barang miliknya dan persiapan hantaran sebelum kereta tersebut mula terbakar.

“Walaupun masih tergamam dengan kejadian itu, saya bersyukur tidak cedera dan barangan  hantaran adik berjaya diselamatkan,” katanya.

Sabri memberitahu kereta yang dibelinya  beberapa tahun lalu jarang digunakan kerana terletak di bawah jagaan abangnya di Kuala Lumpur ekoran dia bertugas di Sabah.

Sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat  Lenggong yang tiba di tempat kejadian pada pukul 3.45  petang berjaya memadamkan kebakaran dalam jangkamasa sepuluh minit namun 70 peratus bahagian kereta itu musnah.

No comments:

Post a Comment