Translate

Thursday, January 5, 2012

Enggan beli baju sekolah petanda ajal anak lelaki tunggal

SERI MANJUNG - Kelakuan ganjil seorang remaja yang enggan dibelikan pakaian seragam sekolah baharu rupa-rupanya menjadi petanda awal yang dia akan meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya.

Perkara itu diceritakan oleh Yusuf Said, 46, bapa Muhamad Shafik Redzuan, 16, iaitu salah seorang daripada tujuh remaja yang maut dalam kemalangan ngeri di Batu 6, Jalan Lekir-Sitiawan dekat sini kelmarin.

Menurut Yusuf, dia pelik apabila anak lelaki sulung dan tunggalnya itu menolak untuk dibelikan pakaian seragam baharu sebagai persiapan menjelang sesi persekolahan yang akan bermula Rabu ini.

Sebaliknya, kata Yusuf, arwah lebih beriya-iya untuk memakai baju, seluar, stoking dan kasut sekolah lama yang dipakai ketika menuntut di tingkatan empat.

Muhammad Shafik merupakan anak sulung dari dua beradik dan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batu 10, Lekir.

"Saya pelik juga dengan perangainya tetapi tidak pula perasan ia rupa-rupanya petanda awal ajalnya hampir tiba. Saya sempat juga membelikan dia buku-buku sebagai persiapan melangkah ke tingkatan lima,"ceritanya ketika ditemui di Hospital Seri Manjung di sini semalam.

Sementara itu, Sulaiman Din, 42, merupakan orang yang paling sedih berikutan kejaidan itu apabila dia kehilangan empat insan yang sangat disayanginya sekali gis iaitu dua anak, seorang anak saudara dan seorang anak angkat.

Sulaiman memberitahu, selain anaknya, Badrul Isa, 19 dan Mohamad Hadi, 17; dan anak saudaranya, Mohamad Shadan Mohd. Arshad, anak angkatnya, Mohd. Hisam Mat Zaki, 22, sudah dianggap sebahagian daripada keluarga.

"Saya hilang kedua-dua anak lelaki yang saya saya kerana tiga adik mereka semuanya perempuan. Mohd. Hisam pula yang sudah tinggal bersama saya sejak lima bulan lalu dan kami sudah anggap dia seperti anak sendiri,"ceritanya sedih.

Mohd. Hisam dari Jeli, Kelantan menumpang di rumah Sulaiman sejak mendapat kerja di sebuah syarikat perkapalan di Pelabuhan Lumut dekat sini pada Ogos lalu.

Selain Muhamad Shafik Redzuan, Badrul Isa, Mohamad Hadi, Mohamad Shadan dan Mohd. Hisam, dua lagi rakan sekampung mereka, Mohamad Kamil, 15 dan Ahmad Faizal, 15, turut terkorban dalam kemalangan ngeri tersebut.

Semua mangsa kecuali Mohd. Hisam dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Batu 14, Lekir selepas solat Asar semalam.

Mayat Mohd. Hisam pula telah dituntut ahli keluarganya dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Mekong, Jeli.

Kesemua mangsa menaiki kenderaan pelbagai guna (MPV) Honda Stream dipandu Mohd. Hisam.

MPV yang merempuh sebuah treler membawa muatan tong gas itu milik Mat Zaki Abdul Rahman, 58, iaitu bapa Mohd. Hisam.

No comments:

Post a Comment