Translate

Tuesday, November 15, 2011

FAMA import cili imbangi harga

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan @kosmo.com.my

IPOH - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) akan membawa masuk  cili   merah  dari Vietnam, China dan Indonesia untuk mengimbangi kenaikan harga hasil pertanian itu sejak sebulan lalu.

Ketua Pengarah FAMA, Ahmad Ishak berkata, kenaikan harga  cili merah sehingga 30 peratus berkait rapat dengan kekurangan pengeluaran petani tempatan akibat masalah cuaca.

"Faktor hujan menyebabkan pengeluaran  cili   merah tempatan merosot. Biasanya sebelum ini kita tampung dengan mengimport hasil pertanian itu dari Thailand tetapi pengeluaran di negara itu pula menurun pada masa ini akibat banjir.

"Sehubungan itu, FAMA mencari alternatif lain mengimport  cili   merah  dari negara lain seperti Vietnam, China dan Indonesia," katanya ketika ditemui selepas majlis menandatangani perjanjian jual beli hasil pertanian ladang kontrak jagung dengan Suria Security Services Sdn. Bhd. di Pengkalan Pegoh di sini semalam.

Ahmad mengulas mengenai harga cili merah  yang terus meningkat sejak sebulan lalu dengan dijual sehingga RM12 sekilogram berbanding RM8 sebelum ini.

No comments:

Post a Comment