Translate

Sunday, September 11, 2011

Serata pertaruh projek Easy Mum


Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azliadlan@kosmo.com.my

IPOH - Pasukan Robotik Al-Jazari dari Sekolah Raja  Perempuan Taayah (Serata) di sini mempertaruhkan projek  ’Easy Mum’ pada pertandingan ‘Peperangan Minda’ sempena  Ekspo Saintis Muda Perak pada Jumaat hingga Ahad ini.

Ketua pasukannya, Nur Haziqah Muhd. Helmi, 14, berkata,  ’Easy Mum’ merupakan kereta sorong bayi serbaguna yang  mengguna pakai konsep robotik dalam penciptaannya.

“Asas penciptaannya memberi nilai tambah kepada kereta  sorong bayi bayi memudahkan dan memberi keselesaan  kepada ibu dan bayi melakukan aktiviti luar seperti ber siar-siar.

“Antara ciri inovatifnya ialah kereta sorong bayi terbabit  boleh bergerak sendiri dengan kawalan penjaga dengan  menggunakan kuasa bateri,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Selain itu, menurut Nur Haziqah, tempat duduk pada  kereta sorong bayi ‘Easy Mum’ boleh diubah menjadi buaian  ringkas untuk menidurkan bayi yang keletihan ketika melakukan aktiviti luar.

Dia menambah, kelengkapan bayi itu turut diprogramkan  dengan bunyi-bunyian yang boleh dipasang untuk mene nangkan dan merangsang minda bayi.

Selain dirinya, pasukan pasukan Robotik Al-Jazari turut  dianggotai Nusyaibah Mawaddah Ahmad Saludin dan Nu rasyiqin Mhd. Asri yang juga pelajar tingkatan dua Serata.

Sebanyak 60 sekolah rendah dan menengah seluruh Perak   menyertai Peperangan Minda yang merupakan salah satu   acara pada Ekspo Saintis Muda Perak di Pusat Dagangan   Tekno Perak (PTTC), Bandar Meru Raya di sini.

Kosmo! merupakan media rasmi program anjuran Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dengan kerjasama K   Perak Implementation and Coordination Corporation (KPerak)  itu.

No comments:

Post a Comment