Translate

Thursday, September 1, 2011

Serata pertaruh lima projek sains

IPOH - Sekolah Raja Perempuan Taayah (Serata) di sini  mempertaruhkan lima projek sains sekali gus dalam per tandingan ‘Peperangan Minda’ sempena Ekspo Saintis Muda  Perak pada 9 hingga 11 September ini.

Pengetuanya, Noor Aini Zainal Abidin berkata, penyertaan itu bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajarnya dalam bidang  sains.

“Lima pasukan yang dianggotai pelajar tingkatan empat dan dua itu dibentuk sejak dua bulan lalu.

“Kami mahu buktikan pelajar sekolah agama bukan sahaja  mampu menguasai bidang keagamaan tetapi juga menjadi  saintis,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Noor Aini memberitahu, kelima-lima pasukan Serata menampilkan projek inovasi baru yang dicipta khas sempena  pertandingan ‘Peperangan Minda’ tersebut.

Menurut beliau, kesemua projek sains tersebut berkonsep  mesra alam, amat praktikal dan berpotensi tinggi untuk  dikomersialkan.

“Contohnya, pasukan Al-Jazari dalam projeknya ‘Easy  Mom’ mencipta sebuah kereta sorong bayi dengan mengaplikasi konsep robotik,"katanya.

Sebanyak 60 sekolah rendah dan menengah seluruh Perak  menyertai Peperangan Minda yang merupakan salah satu  acara pada Ekspo Saintis Muda Perak di Pusat Dagangan  Tekno Perak (PTTC), Bandar Meru Raya di sini.

Kosmo! merupakan media rasmi program anjuran Uni versiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dengan kerjasama K  Perak Implementation and Coordination Corporation (KPerak) itu.

No comments:

Post a Comment