Translate

Sunday, September 11, 2011

JNU buka kampus cawangan di Perak

IPOH - Sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) dari India,  Universiti Kebangsaan Jaipur (JNU) bakal melebarkan  sayap membuka cawangan terbaru di Perak pada pertengahan tahun depan.

Canselornya, Sandeep Bakshi berkata, JNU yang ber pengkalan di Jaipur, Rajasthan, India akan memulakan  operasinya di kampus sementara di bandar raya ini pada Julai 2012.

“Seramai 1,000 pelajar termasuk dari luar negara disasar  untuk kemasukan pertama dan sedia melabur RM148 juta  bagi pembinaan kampus tetap di lokasi yang sedang di kenalpasti di negeri ini dengan kerjasama Perbadanan  Kemajuan Negeri Perak (PKNP)

“JNU juga berhasrat untuk menjalankan program per tukaran pelajar pada setiap semester bagi manfaat bersama  kedua-dua buah negara,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani Me morandum Persefahaman dengan anak syarikat PKNP,  Perak Educity yang diwakili Pengerusinya, Datuk Abdul  Rashid Ghazali di sini semalam.

Majlis tersebut turut disaksikan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Sandeep berkata, kampus JNU Perak bakal menawarkan  beberapa program berdaya saing seperti kejuruteraan,  kejururawatan, bioteknologi dan hospitaliti.

Menurut beliau, ia selaras dengan hasrat kerajaan negeri  Perak yang mahu melahirkan lebih ramai tenaga kerja mahir  selaras dengan pelan Perak Amanjaya.

Sementara itu, Zambry berkata, pembukaan kampus  antarabangsa pertama JNU itu merupakan kesinambungan  daripada pelan kerajaan negeri Perak menjadikan negeri ini  hab pendidikan menjelang 2020.

“Beberapa lokasi di Perak telah dikenalpasti untuk men jadi tapak pembangunan beberapa IPT baru termasuk JNU  seperti sepanjang Jalan Ipoh-Lumut, Gopeng, Tanjung Ma lim, Tapah dan  Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER),”  katanya.

No comments:

Post a Comment