Translate

Tuesday, August 9, 2011

'Saya korek tanah selepas ditimbus'

IPOH - "Saya mengerahkan semua kudrat untuk mengorek tanah dengan tangan walaupun tulang bahu saya patah bagi menyelamatkan diri daripada menemui ajal akibat tertimbus tanah runtuh."

Tindakan nekad itu dilakukan oleh Bah Anjang Besar a/l Alang, 39, yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Brinchang, Cameron Highlands kelmarin.

Katanya, dia tertimbus selama 10 minit sebelum diselamatkan orang kampung yang menyertai operasi mencari dan menyelamat.

"Sebelum kejadian saya sedang menonton televisyen di ruang tamu, tiba-tiba datang timbunan tanah dan lumpur dari arah belakang menyebabkan saya terpelanting ke luar rumah.

"Sedar-sedar saya sudah berada di dalam timbunan tanah dengan hanya mata kiri boleh dibuka kerana mata kanan sudah dimasuki tanah," ceritanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, sebaik tertimbus, dia menggunakan tangan kiri untuk mengorek tanah berikutan tulang bahu tangan kanan telah patah.

Menurut Bah Anjang , dia kemudian menjerit meminta tolong sebelum diselamatkan penduduk.

"Selain patah tulang bahu kanan, tulang pinggul saya turut patah dan mengalami kecederaan di muka serta beberapa bahagian badan," katanya lagi.

Turut parah dalam kejadian pukul 5.45 petang itu ialah Serry Priary a/p Saari, 15.

No comments:

Post a Comment