Translate

Thursday, June 23, 2011

Tanam RM1 juta

IPOH – Polis menemui petunjuk baharu untuk menyelesaikan kes tipu melibatkan pasangan suami isteri yang dicari sejak April lalu apabila menemui wang RM1.095 juta yang ditanam di belakang rumah anak lelaki mereka di Kuala Muda, Kedah 14 Jun lalu.

Wang yang dimasukkan ke dalam sebuah beg itu ditemui selepas polis menyoal siasat anak pasangan itu yang ditahan pada hari sama.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, pihaknya percaya, pasangan terbabit, Chong Heoy Choo, 50, dan Song Siew Weng, 49, bertindak menanam sebahagian daripada wang RM7 juta yang diperoleh hasil penipuan kerana bimbang kegiatan mereka telah terbongkar.

Bagaimanapun katanya, pasangan itu masih belum diberkas.

“Mereka dicari selepas kita menerima laporan daripada tujuh mangsa yang mendakwa ditipu mengenai penawaran projek dan tender yang tidak wujud di sekitar Perak sejak awal tahun ini.

“Anak mereka yang berusia 21 tahun itu juga disyaki terlibat dalam membantu ibu bapanya untuk menipu,” katanya.

Kosmo! pada 16 April lalu melaporkan polis mencari Heoy Choo dan Siew Weng bagi membantu siasatan berhubung kes penipuan.

Modus operandi suspek ialah sering membuat temu janji di restoran mewah dan menaiki kereta mahal selain turut memberi derma mencecah ribuan ringgit di rumah-rumah ibadat dan pusat pendidikan untuk mengaburi mata orang ramai.

Menurut Syukri, kebanyakan mangsa terperdaya dengan tawaran suspek kononnya boleh membantu mendapatkan tender kerajaan.

“Antaranya mendapatkan tanah rizab kerajaan, pembekalan buah-buahan dan barangan runcit untuk Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) serta projek membina saliran," katanya.

Sehubungan itu, polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat atau pernah terserempak dengan Heoy Choo dan Siew Weng diminta tampil bagi membantu siasatan.


No comments:

Post a Comment