Translate

Saturday, June 11, 2011

15 guru silat berpengalaman jadi pengadil

SERI ISKANDAR – Bukan calang-calang juri yang akan mengadili Kejuaraan Seni Silat Warisan Mahaguru 2011 di Dewan Besar, Universiti Teknologi Petronas (UTP) di sini.

Pengarah kejohanan, Jak Othman berkata, barisan juri terpilih daripada 15 guru silat yang berpengalaman selama puluhan tahun dan diiktiraf Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka).

Aspek penjurian amat ketat kerana kita mahu hanya pesilat yang benar-benar mampu menonjolkan seni bela diri Melayu tulen dinobatkan sebagai juara.

“Dalam erti kata lain, setiap peserta perlu mempamerkan persembahan mantap yang menepati ciri-ciri pendekar Melayu,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Ujarnya, aspek yang ditekankan adalah keaslian, kesenian, ketangkasan, adab masuk gelanggang, inovatif persembahan dan busana.

“Contohnya, jika pesilat itu mewakili persatuan silat yang berakar umbi daripada budaya Bugis, lebih baik jika berbusana seperti pendekar Bugis dahulu kala.

“Kita juga tidak mahu elemen seni bela diri luar seperti karate-do dan judo diselitkan dalam setiap persembahan peserta. Jika tidak penyertaan akan dibatalkan serta-merta,” katanya.


No comments:

Post a Comment