Translate

Monday, April 11, 2011

Telur ayam tiruan dikesan dijual di Pulau Pinang dan Kedah

IPOH - Siasatan awal Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mendapati telur ayam tiruan ketika ini hanya dijual Pulau Pinang dan Kedah.

Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe berkata, bagaimanapun pihaknya akan terus melakukan pemantauan penjualan telur tersebut di negeri-negeri lain.

"Penguat kuasa terpaksa pecahkan telur ayam untuk tentukan sama ada ia tiruan atau palsu dan adalah mustahil untuk merampas berjuta-juta telur di pasaran.

"Sehubungan itu, saya memohon pengguna yang telah membeli telur tiruan agar segera membuat laporan kepada pihak kami bagi membolehkan tindakan segera diambil," katanya di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan Lian Hoe mengarahkan semua penguat kuasa KPDNKK di seluruh negara supaya membuat pemeriksaan terhadap aktiviti jualan telur tiruan .

Ia berikutan pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang yang mendakwa telur tersebut dijual di Pulau Pinang ekoran aduan seorang pembeli yang dipercayai terbeli 30 biji telur itu di Pasar Awam Pulau Tikus pada Selasa lalu.

Dalam pada itu, Lian Hoe meminta pengguna supaya lebih teliti semasa membeli telur ayam kerana telur tiruan kulitnya lebih besar, cerah dan berkedut.

No comments:

Post a Comment