Translate

Wednesday, March 2, 2011

PAC Perak tidak puas hati

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri (PAC) Perak tidak berpuas hati dengan kegagalan pegawai kanan Ba hagian Pinjaman Pelajaran Negeri Perak memberi pen jelasan memuaskan mengenai ketidakupayaan jabatan itu mengutip semula tunggakan pinjaman berjumlah RM27.6 juta.

Sehubungan itu, Pengerusinya, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar berkata, pegawai kanan jabatan tersebut akan dipanggil semula dalam masa terdekat.

“Maklumat yang diberikan tentang status 181 peminjam terlibat tidak begitu tersusun dan PAC negeri tidak puas hati.

“Jadi, kita akan panggil beliau sekali lagi untuk memberi penjelasan me ngenai isu berkenaan dalam mesyuarat PAC Perak akan datang yang dijadualkan 11 Mac ini,” katanya selepas mem pengerusikan mesyuarat PAC Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini semalam.

Kosmo! 29 Januari lalu melaporkan PAC Perak akan memanggil pegawai kanan Bahagian Pinjaman Pelajaran Negeri Perak bagi mendapatkan penjelasan berhubung kegagalan jabatan terbabit mengutip semula pinjaman pe lajaran berjumlah RM27.6 juta yang tertunggak sejak 1981.

Berdasarkan laporan dan siasatan jawatankuasa tersebut, jabatan itu dikatakan tidak mempunyai maklumat dan senarai terkini peminjam berkenaan selain gagal mengambil sebarang langkah untuk menuntut semula bayaran ter sebut.

habis

No comments:

Post a Comment