Translate

Sunday, February 27, 2011

Jabatan Kardiologi dibuka di HRPB akhir tahun ini

IPOH - Pesakit jantung di Perak tidak perlu lagi ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Hospital Pulau Pinang (HPP) bagi mendapatkan rawatan lanjutan berikutan penubuhan Jabatan Kardiologi di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini pada akhir tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, pada masa ini, HRPB mempunyai ke mampuan terbatas dalam bidang kardiologi sehingga penduduk Perak terpaksa mendapatkan rawatan lanjutan di HKL dan HPP selain di hospital-hospital swasta berham piran dengan kos yang lebih tinggi.

"Selain penubuhan jabatan tersebut, dua lagi jabatan iaitu Jabatan Materniti dan Pediatrik akan turut dinaik taraf menerusi peruntukan kira-kira RM300 juta daripada kerajaan Pusat.

“Usaha ini bertujuan agar HRPB akan dapat menawarkan per khidmatan yang lebih baik bagi menampung keperluan pesakit di negeri ini,” katanya selepas merasmikan program naik taraf perkhidmatan pengimejan dan van pengantara HRPB di sini semalam.

Turut hadir Exco Kesihatan ,Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri,Datuk Mah Hang Soon dan Pengarah Kesihatan Perak, Datuk Ahmad Razin Ahmad Maher.

Zambry berkata, HRPB juga kini dilengkapi kemudahan ra diologi tercanggih dengan pembelian beberapa peralatan pengimejan tercanggih bernilai lebih RM14 juta.

No comments:

Post a Comment