Translate

Sunday, November 28, 2010

Kerajaan diharap tidak tarik lesen jual diesel subsidi

IPOH - Persatuan Nelayan Negeri Perak (Penggerak) berharap kerajaan tidak akan mengambil tindakan drastik membatalkan lesen menjual diesel bersubsidi ekoran isu penyelewengan yang dibongkar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam.

Penggerak mendakwa disabotaj pihak tertentu yang tidak berpuas hati dengan monopoli penjualan diesel bersubsidi oleh Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) kepada nelayan seluruh negara.

Pengerusinya, Ahmad Md. Taib mendakwa, kemungkinan ada pihak lain yang ingin mengambil alih lesen menjual diesel bersubsidi yang diberi kepada PNK.

“Saya tidak tolak kemungkinan ada pihak tertentu bersekongkol untuk melakukan sabotaj bagi mengambil alih lesen menjual diesel bersubsidi kepada nelayan.

“Sebenarnya penyelewengan diesel subsidi yang berlaku itu tidak begitu ketara seperti yang dilaporkan (akhbar semalam),” katanya kepada Kosmo! semalam.

Ahmad percaya penyelewengan diesel bersubsidi itu hanya berlaku pada peringkat pengangkutan sahaja dan peman tauan akan dilakukan bagi memastikan aktiviti haram ter babit.

Kosmo! semalam melaporkan SPRM dan KPDNKK ber jaya membongkar kegiatan penyelewengan diesel bersubsidi yang dilakukan Persatuan Nelayan (PNK) di empat buah negeri selepas menahan 19 individu termasuk 11 dari Perak baru-baru ini.

PNK terbabit yang sepatutnya bertindak sebagai lokasi sehenti nelayan mendapatkan bekalan diesel menjadi dalang dengan menyalurkan bekalan tersebut kepada industri tem patan termasuk membekalkan ke sempadan negara.

No comments:

Post a Comment