Translate

Friday, September 3, 2010

Pelesit rempit buat kecoh pada malam merdeka

IPOH - Sambutan Hari Kemerdekaan ke-53 malam semalam digunakan oleh pelesit rempit di sini untuk berlumba dan menunggang motosikal dengan cara berbahaya.

Akibatnya, seramai 33 pelesit rempit dicekup polis dalam satu operasi khas pada awal pagi semalam.

Ketua Polis Trafik Perak, Supritendan Wan Abdullah Ishak berkata, kesemua mereka termasuk dua wanita ditahan semasa berlumba haram di Jalan Sultan Idris dan Jalan Tun Razak di sini.

"Operasi yang bermula 12.30 tengah malam hingga 5.30 pagi itu membabitkan 48 anggota polis trafik dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

"Semua remaja berusia dari 17 hingga 26 tahun itu ditahan atas pelbagai kesalahan jalan raya," katanya kepada Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, beliau memberitahu sebanyak 33 motosikal yang ditunggang pelesit rempit terbabit termasuk lapan yang ditinggalkan pemiliknya telah disita dalam operasi terbabit.

Di Kuala Terengganu, tindakan empat remaja menyambut kemerdekaan negara dengan cara melakukan aksi 'willy' (mengangkat tayar hadapan motosikal) mengundang padah.

Selain cedera akibat terbabas, empat remaja terbabit juga bakal berdepan hukuman di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana menunggang motosikal dengan cara berbahaya.

Menurut Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah, Asisten Supritendan Che Khazahari Amat, kesemua remaja itu ditahan dalam operasi Ambang Merdeka/Samseng Jalanan sekitar bandar itu semalam.

"Dalam kes pertama, seorang penunggang motosikal berusia 19 tahun dan pemboncengnya telah ditahan kerana melakukan aksi berbahaya," katanya.

Menurutnya, remaja berkenaan ditangkap selepas mereka terbabas ketika cuba melarikan diri dari polis di Jalan Kemajuan kira-kira pukul 3.50 pagi.

Jelasnya, kes kedua melibatkan dua remaja dari Kampung Pasir Panjang dekat sini yang menunggang secara berbahaya dan melanggar lampu isyarat di Pengadang Baru dekat sini kira-kira pukul 3.40 pagi.

No comments:

Post a Comment