Translate

Thursday, September 16, 2010

100 peniaga pasar besar bimbang barang dicuri

IPOH - Kira-kira 100 peniaga ayam Pasar Besar Ipoh di sini berada dalam keadaan dilema kerana sering kehilangan peralatan dan barangan jualan akibat dicuri.

Seorang peniaga, Maimunah Mohd. Nor, 50, berkata, hampir setiap hari ada sahaja peralatan perniagaan seperti bakul, mangga besi, meja, rantai besi dan peti sejuk serta duit syiling dicuri.

“Pendek kata apa yang berharga akan dikebas termasuk reban ayam dan pelapik meja sekali pun. Ayam hidup dan ayam sembelih jangan ceritalah, pandang leka.

“Biasanya kecurian berlaku antara pukul 4 petang hingga 4 pagi semasa perniagaan kami belum beroperasi. Kami kerugian ratusan ringgit hampir setiap bulan,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Seorang lagi peniaga, Noorlaila Azalli, 48, mendakwa gejala kecurian itu berleluasa kerana konsep pasar ayam itu yang terbuka tanpa berpagar.

Beliau berkata, ia memudahkan peralatan dan ayam jualan mereka dicuri terutamanya pada waktu malam dan awal pagi oleh golongan tidak bertanggungjawab terutamanya penagih dadah.

“Masalah ini telah diadukan kepada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) berkali-kali tetapi isu kecurian tak pernah reda sejak 10 tahun lalu.

“Kami peniaga tiada pilihan terpaksa meninggalkan per alatan perniagaan di sini kerana perlu mencari rezeki setiap hari. Nak diubahsuai agar lebih selamat tak boleh kerana premis ini milik MBI,” katanya.

Wong Wan Soo, 68, pula mencadangkan agar MBI me masang pagar di sekeliling pasar ayam tersebut dan me ngupah pengawal keselamatan mengawal premis tersebut terutamanya pada waktu malam.

“Dulu memang ada pengawal keselamatan dan ketika itu isu kecurian tak begitu ketara. Namun sejak kira-kira 10 tahun lalu, MBI menghentikan perkhidmatan kawalan ke selamatan.

“Saya juga harap polis kerap melakukan pemantauan di sekitar pasar ini kerana kelibat penagih dadah memang ramai di sini,” katanya.

No comments:

Post a Comment