Translate

Saturday, August 28, 2010

Pemandu mati, sembilan cedera bas rempuh lori

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KAMPAR - Seorang pemandu bas ekspres maut manakala sembilan penumpang cedera termasuk tiga parah apabila bas dinaiki mereka merempuh belakang sebuah lori membawa muatan tayar terbuang di Kilometer 306.5 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat sini kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 7.50 malam itu, Adnan Abu Hasan, 54, dari Pangsapuri Sri Kepayang, Jalan Ghazali Jawi, Ipoh maut di tempat kejadian akibat kecederaan teruk di kepala dan badan selepas bas yang dipandunya merempuh belakang lori tersebut.

Bas tersebut ketika kemalangan membawa 43 penumpang yang diambil di Terminal Bas Medan Gopeng, Ipoh. Semasa kejadian bas itu dalam perjalanan menuju ke Kuala Lumpur.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh berkata, tiga penumpang yang cedera parah ialah Nor Ahmad Abdul Rahman, 30-an dari Selayang, Selangor, Norshaidah Musa, 24, dan Nurul Afzah Sallehuddin, 23, dari Kuala Lumpur.

"Nor Ahmad yang patah kaki kiri dihantar ke Hospital Tapah. Nurshaidah dan Nurul Afzah yang masing-masing patah hidung telah dibenarkan keluar dari hospital malam tadi," kata beliau.

Enam penumpang lain yang cedera ringan hanya dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Tapah.

Abdul Aziz memberitahu, kemalangan itu menyebabkan bahagian hadapan bas ekspres tersebut remuk teruk.

"Bas terbabit dipercayai gagal dikawal kerana dipandu laju semasa menuruni kawasan berbukit dan ditambah pula keadaan jalan licin ekoran hujan lebat ketika kemalangan," kata beliau.

Pemandu lori yang dilanggar bas itu tidak cedera.

Mayat pemandu bas itu tersepit dan hanya berjaya dikeluarkan oleh anggota bomba dan penyelamat kira-kira sejam selepas kemalangan.

Kebanyakan penumpang yang tidak cedera dibawa keluar melalui pintu kecemasan.

Jenazah Adnan telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Gurap, Jalan Kuala Kangsar, Ipoh seleps solat Zuhur semalam.

No comments:

Post a Comment