Translate

Saturday, July 10, 2010

Empat ceti cekik darah ditahan di apartmen

IPOH - Empat ah long termasuk dua ah long wanita yang selama ini hidup senang-lenang mengaut keuntungan melebihi RM150,000 sebulan tumpas apabila polsi menyerbu sebuah apartmen di Tambun di sini Isnin lalu.

Semasa serbuan pada pukul 9.30 malam, keempat-mepat suspek yang berusia 20 hingga 25 tahun itu sedang leka memunggah 800 plastik pemidang yang dipercayai untuk dipasang di seluruh bandar raya ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, turut dirampas dalam serbuan di rumah tersebut ialah 74 salinan kad pengenalan peminjam wang, wang tunai berjumlah RM5,802 dan enam buah telefon bimbit.

"Polis turut menjumpai 12 keping slip deposit wang, 11 buku catatan rekod pinjaman wang, enam buku bank dan dua fail yang mempunyai senarai nama peminjam wang.

"Sindiket ini dipercayai telah menjalankan kegiatan meminjam wang di bandar raya ini sejak Februari 2009 dengan memberi pinjaman menggenakan kadar bunga tinggi sehingga 120 peratus sebulan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Perak di sini semalam.

Menurut beliau, siasatan mendapati ah long-ah long terbabit mampu mengutip sekurang-kurangnya RM150,000 sebulan daripada semua peminjamnya.

Bagaimanapun, beliau berkata, semua suspek yang berasal dari Tangkak, Johor itu tiada rekod jenayah.

Zulkifli memberitahu, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 5 Akta Pemberi Pinjaman Wang 2003 yang membawa hukuman denda di antara RM20,000 hingga RM100,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment