Translate

Wednesday, March 17, 2010

Sultan Ahmad Shah belum putus nasib Kartika

TEMERLOH - "Buat masa ini belum ada apa-apa lagi."

Demikian titah Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah berkaitan isu hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnior, 33, kerana minum arak yang masih tertangguh sejak 1 Disember 2008 hingga sekarang.

Bagaimanapun baginda bertitah akan mendapatkan maklumat lanjut tentang pertemuan yang diadakan antara model sambilan itu dengan anakandanya, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah di Pekan baru-baru ini.

"Pertamanya, saya hendak tahu apa maklumat, apa yang berlaku semasa dia menghadap Tengku Mahkota.

"Kalau dia tulis surat rasmi selepas ini, saya kena teliti dengan lebih mendalam," titah baginda selepas merasmikan Jambatan Sultan Ahmad Shah di Kulau Krau di sini semalam.

Pada 4 Mac lalu, Kosmo! melaporkan Kartika telah menghadap Tengku Abdullah di Kompleks Islam Sultan Ahmad Shah.

Selepas pertemuan itu, Tengku Abdullah menyatakan Sultan Pahang mempunyai kuasa untuk mengampun Kartika merujuk kepada Seksyen 133, Enakmen Jenayah Syariah Pahang 2002.

Sementara itu di Ipoh, bapa Kartika, Shukarnor Mutalib, 61, enggan memberi sebarang komen kerana menghormati nasihat pihak Istana Pahang mengenai isu tersebut sebelum ini.

"Tak berani kami beri komen, serahkan kepaa Tuanku Sultan Pahang," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Kartika ditahan Jabatan Agama Islam Pahang pada 11 Julai 2008 kerana minum arak d sebuah hotel di Cherating dan didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 1 Disember tahun sama.

Mahkamah menjatihkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan tetapi hukuman sebat masih belum dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment