Translate

Thursday, March 25, 2010

Kolam renang dalam rumah

BERIADAH bersama keluarga sambil bersantai di dalam kolam renang persendirian di dalam rumah mungkin hanya impian bagi orang kebanyakan.

Ia kerana kolam renang persendirian kekal biasanya hanya terdapat di dalam kawasan perumahan elit dan mewah yang nilainya menjangkau jutaan ringgit.

Namun angan-angan itu kini tidak mustahil lagi, terima kasih kepada Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) menerusi anak syarikatnya Seri Iskandar Development Co rporation (SIDC).

Dengan membeli kediaman yang berharga tidak sampai setengah juta di Puncak Iskandar, Bandar Seri Iskandar, Perak, sebuah kolam renang berukuran 6.1 meter x 2.44 meter menjadi milik anda sekeluarga.

Pengurus Besar SIDC, Amir Azman Yusof berkata, opsyen kolam renang terbabit ditawarkan pada kediaman jenis semi-D Camara dan banglo banglo Rafflessia dan Arena.

Beliau berkata, harga semi-D Camara bermula daripada RM297,000 sementara Rafflesia dan Area pula berharga dari RM398,000.

“Puncak Iskandar sememangnya dirancang dengan teliti berdasarkan kajian kehendak pembeli rumah yang berteraskan adat, budaya dan agama tempatan.

“Menekankan konsep riadah keluarga, pembinaan kolam renang di dalam rumah tersebut bertujuan agar setiap penghuni dapat bersantai tanpa perlu risau pelanggaran batasan agama seperti pendedahan aurat,” katanya kepada Kosmo!.

Unik

Jelas beliau, kediaman di Puncak Iskandar juga unik kerana mengaplikasi konsep ruang awam dan ruang privasi keluarga dalam reka bentuknya.

Beliau berkata, berbanding dengan perumahan lain di negara ini, bilik tetamu yang mempunyai bilik air ditempatkan di hadapan rumah dan diasingkan daripada bilik ahli keluarga.

“Bilik ahli keluarga termasuk bilik utama berada di bahagian belakang rumah dan dipisahkan dengan bilik tetamu dengan ruang tamu dan dapur bagi mengekalkan ruang privasi ke luarga,” tambahnya.

Lot Komersial

Mengulas lebih lanjut, Amir Azman memberitahu bahawa Puncak Iskandar merupakan Fasa II pembangunan Seri Iskandar turut menawarkan kediaman teres setingkat Aster dan semi-D Alpinia Modena pada harga dari RM110,000 hingga RM200,000.

Beliau berkata, selain projek perumahan bercampur, Puncak Iskandar yang dibangunkan di atas tanah seluas 101.25 hektar itu dan dijangka siap sepenuhnya dalam jangka masa lima tahun itu juga mempunyai lot komersial.

“Puncak Iskandar amat strategik kerana berada di te ngah-tengah Ipoh dan Lumut dan pusat pentabdiran Perak Tengah seperti Pejabat Tanah dan Daerah Perak Tengah dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Perak Tengah,” katanya.

Bandar Seri Iskandar yang terletak berhampiran Jalan Ipoh-Lumut merupakan projek pembangunan perbandaran lengkap merangkumi pembangunan kediaman penduduk, ko mersial, perindustrian, kawasan rekreasi.

Pembangunan bandar terbabit yang dijangka siap sepe nuhnya menjelang 2020 disasar kerajaan negeri Perak menjadi bandar masa depan yang bakal menerajui pembangunan sosio-ekonomi daerah Perak Tengah.

Sebelum ini MRCB yang terlibat dalam pembangunan Fasa I Seri Iskandar yang merangkumi 1,600 unit kediaman berupa rumah teres setingkat dan dua tingkat serta berkembar pada 2002.

No comments:

Post a Comment