Translate

Thursday, February 4, 2010

Waris nahas bas menangis

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Suasana hiba menyelubungi hari pertama pembicaraan pemandu bas ekspres dua tingkat Sani Express, Mohd. Kamil Mohd. Rashid, 37, yang terlibat dalam kemalangan sehingga menyebabkan 10 penumpang maut di Mahkamah Khas Trafik di sini semalam.

Beberapa orang waris korban nahas itu menangis semasa tampil sebagai saksi pendakwa khususnya sewaktu mereka diminta membuat pengecaman gambar mayat sanak saudara masing-masing.

Antara saksi yang tidak dapat menahan air mata ialah Ng Chin Beng yang kehilangan dua anak, Ng Kak Kit, 12, dan Ng Ph Ngoh, 23.

Saksi lain seperti Syed Harun Sa Al Junid yang kehilangan dua anaknya, Sharifah Raheel, 21, dan Sharifah Hasanah, 15, serta Mohd. Sukhary Shaharin yang kematian ibu bapanya, Shaharin Mohd. Noor, 61, dan Supiah Adam, 46, turut kelihatan sugul sepanjang prosiding tersebut.

Mohd. Kamil pula yang pada mulanya tenang semasa berada di kandang tertuduh sekadar menundukkan kepala se panjang waris mangsa memberikan keterangan.

Dalam perbicaraan semalam seramai sembilan saksi pen dakwa terdiri daripada tujuh waris mangsa dan dua anggota polis trafik dipanggil untuk memberi keterangan.

Kosmo! 30 Disember lalu melaporkan Mohd. Kamil mengaku tidak bersalah atas tuduhan memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian 10 penumpang di Kilometer 280.3 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) di sini pada kira-kira 1.23 pagi 26 Disember lalu.

Dia yang berasal dari Taman Setia Jaya, Yan, Kedah didakwa di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ib rahim manakala Mohd. Kamil diwakili peguambela, S. Aru mugam dan Khairun Niza Husnin.

Majistret Mohamed Ruhizat Abdullah menetapkan tarikh perbicaraan disambung pada 9 Mac selepas pihak pendakwa memohon untuk memanggil 20 lagi saksi kes tersebut.

No comments:

Post a Comment