Translate

Monday, February 22, 2010

Peruncit kena syarat beli gula

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan mengesan terdapat sebilangan pengedar dan pem borong gula mengenakan syarat tertentu kepada peruncit bagi mendapatkan bekalan barangan keperluan tersebut pada musim perayaan Tahun Baru Cina baru-baru ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe berkata, ke menterian menerima aduan pengedar dan pemborong terbabit mewajibkan peruncit membeli barangan lain sebelum dibenarkan mendapatkan bekalan gula.

“Sehubungan itu kita beri amaran kepada pengedar dan pemborong gula terbabit agar hentikan segera perbuatan mereka.

“Kita tak teragak-agak ambil tindakan tegas termasuk dendda dan batalkan lesen pengedar dan pemborong yang terlibat,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri sambutan Tahun Baru Cina anjuran Parti Gerakan Perak di Dewan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Tuck, Kampung Simee di sini semalam.

Hadir sama pada majlis itu ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dan Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon.

Lian Hoe berkata, peruncit juga diminta memaklumkan kepada pihak berkuasa jika terus menjadi mangsa tindakan pembekal atau pemborong gula yang cuba mengambil kesempatan dengan mengenakan syarat tertentu.

Beliau berkata, bekalan gula adalah mencukupi namun pada masa sama, orang ramai tidak digalakkan membeli gula secara berlebihan.

No comments:

Post a Comment