Translate

Wednesday, February 17, 2010

Kios karavan bantu jualan Mat Kopi


Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

KUALA KANGSAR - Jualan serbuk kopi tempatan yang dipasarkan menggunakan jenama Mat Kopi merekodkan perkembangan pesat berikutan pengenalan sistem kios bergerak.

Pengusahanya, Mohamad Ramli, 38, berkata, sejak menjadi pe rintis program Karavan Pasar Tani kelolaan Lembaga Pe masaran Pertanian Persekutuan (FAMA) pada Disember lalu, jualan serbuk kopi Mat Kopi telah meningkat sehingga 30 peratus.

“Persembahan yang lebih bersih, kemas dan menarik me nerusi penggunaan karavan sedikit sebanyak telah menarik pelanggan mendekati gerai jualan serbuk kopi saya.

“Malah baru-baru ini ada seorang pelanggan yang berminat untuk menyertai program francais bagi mengembangkan ser buk kopi Mat Kopi di Kuantan, Pahang,”katanya ketika ditemui di Pasar Tani Kuala Kangsar di sini semalam.

Karavan Pasar Tani merupakan satu konsep baru yang diperkenalkan oleh FAMA bagi membantu peserta Pasar Tani memasarkan hasil pertanian secara bergerak.

Mohamad merupakan salah seorang daripada 20 perintis program Karavan Pasar Tani yang diperkenal baru-baru ini,

Mohamad memproses sendiri serbuk kopi secara tradisional dengan menggunakan resepi keluarga di rumahnya di Simpang Lawin di sini.

Beliau berkata, serbuk kopi Mat Kopi keluarannya mempunyai rasa lebih asli dan berbau harum.

Kopi Mat Kopi dipasarkan dalam dua kategori iaitu kasar dan halus dan dijual dengan harga semurah RM2 untuk 150 gram.

“Satu kilogram serbuk kopi Mat Kopi pula dijual pada harga RM12 dan sambutannya semakin menggalakkan penggunaan karavan berbanding sistem konvensional,” katanya.

Mohamad berkata, selain Pasar Tani Kuala Kangsar, Mat Kopi mempunyai enam cawangan lain iaitu Ipoh, Tapah, Bota, Manjung, Rawang dan Pendang.

No comments:

Post a Comment