Translate

Thursday, February 4, 2010

Dua lagi ditahan seludup pasir

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Skandal kelulusan permit mengeluarkan pasir di Kuala Kangsar terus terbongkar apabila dua lagi kakitangan agensi kerajaan ditahan reman semalam.

Penahanan kali ini melibatkan seorang Juruteknik Pejabat Tanah dan Daerah Kuala Kangsar (PTDKK) dan Pembantu Teknik Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kuala Kangsar.

Kedua-dua suspek tersebut ditahan reman selama lima hari sehingga 7 Februari ini bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan kelulusan permit mengeluarkan pasir di daerah tersebut.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Perak mendapat perintah tahanan reman daripada Majistret Fauziah Hani Ahmad Fauzi pada kira-kira 11 pagi di Mahkamah Majistret di sini.

Terdahulu, penguatkuasa SPRM Perak bertindak menahan juruteknik PTDKK terbabit yang berusia 50 tahun di pejabatnya pada kira-kira 4.30 petang kelmarin.

Pembantu Teknik JPS Kuala Kangsar terlibat yang berumur 52 tahun pula ditahan kira-kira 10 minit kemudian ketika sedang bertugas di pejabatnya.

Mereka masing-masing disyaki meminta dan menerima sua pan RM1,000 daripada pengadu sebagai dorongan untuk mem bantu mendapatkan kelulusan pengeluaran pasir di Sungai Menora, Sayong, Kuala Kangsar.

Sebelum ini, dua kakitangan agensi kerajaan lain telah dihukum dan dituduh Mahkamah Sesyen di sini kira-kira dua minggu lalu berkaitan kes sama.

Pembantu Am Rendah (PAR) Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Perak, Noorazhar Azlan, 48, dipenjara lima bulan dan denda RM30,000 pada 20 Januari lalu setelah didapati bersalah menerima suapan RM6,000 melibatkan kelulusan permit me ngeluarkan pasir.

Manakala seorang pelukis pelan di Jabatan Mineral dan Geosains Perak dituduh di mahkamah sama pada 26 Januari lalu atas tuduhan menerima rasuah RM1,000 bagi membantu pe ngadu sama mendapatkan permit pasir.

No comments:

Post a Comment