Translate

Tuesday, January 12, 2010

Tiga penjahat ganas Indonesia ditembak mati

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Tiga daripada empat penjenayah warga Indonesia mati ditembak dalam kejadian berbalas tembakan di Taman Farmasi, Seri Iskandar dekat sini kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 7.15 petang itu, tiga penjenayah yang bersenjatakan pistol dan parang mati di tempat kejadian manakala seorang lagi dapat menghilangkan diri.

Sebelum kejadian, pasukan polis yang membuat rondaan di sekitar Seri Iskandar terserempak dengan sebuah kereta Honda Civic yang dinaiki empat lelaki dalam keadaan mencurigakan.

"Apabila polis menahan kereta itu, kenderaan tersebut bukan sahaja tidak berhenti malah bertindak melanggar dua buah kereta peronda polis sehingga rosak teruk," kata Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah di sini semalam.

Kereta penjenayah itu pula terbabas menyebabkan keempat-empat lelaki itu keluar dari kereta dengan salah seorang melepaskan beberapa das tembakan ke arah anggota polis.

Dua lagi lelaki itu cuba menyerang polis masing-masing dengan menggunakan parang.

Zulkifli berkata, tindakan agresif kumpulan itu menyebabkan pihakterpaksa melepaskan tembakan balas yang mengenai tiga daripada empat penjenayah terbabit.

Ketiga-tiga lelaki Indonesia berusia lingkungan 20-an hingga 30-an itu mati di tempat kejadian sementara seorang lagi anggota kumpulan berkenaan berjaya melarikan diri ke dalam kawasan semak berhampiran.

Pemeriksaan polis ke ats kereta Honda Civic itu menjumpai sepucuk pistol, sebilah keris, beberapa bilah parang, wang tunai RM1,400, sebuah komputer riba, tiga pasport dipercayai milik suspek yang mati ditembak dan enam buah telefon bimbit.

Zulkifli berkata, siasatan percaya keris yang dijumpai di dalam kereta suspek adalah barangan bukti satu kejadian samun di Kuala Kangsar pada 7 Januari 2009.

“Dalam kes samun di Kuala Kangsar, mangsa cedera teruk hingga ter paksa menerima 20 jahitan.

"Polis percaya kumpulan penjenayah itu amat ganas dan tidak teragak-agak mencederakan mangsa dengan teruk jika mangsa melawan,” katanya.

No comments:

Post a Comment