Translate

Wednesday, January 20, 2010

Pencuri kereta sasar kawasan hospital kerajaan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my
IPOH - Malang buat seorang kakitangan Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini kerana dua kenderaan miliknya hilang dalam kawasan hospital berkenaan dalam tempoh tidak sampai dua bulan.

Rosiskandar Zulkifli Abdul Rahman, 31, yang merupakan Penolong Pegawai Perubatan Jabatan Kecemasan dan Trauma, HRPB berkata, kedua-dua kenderaannya itu kereta Proton Waja dan sebuah motosikal hilang tidak jauh dari pondok pengawal keselamatan.

"Kereta saya hilang pada 16 November lalu yang diletakkan di tempat letak kereta berhampiran Pusat Rawatan Harian (PRH) hospital itu disedari pada kira-kira 2 petang.

"Kemudian saya terpaksa berulang-alik ke tempat kerja dari rumah di Tanjung Rambutan dekat sini dengan menunggang motosikal Honda EX5 tetapi juga dicuri enam hari lalu," katanya.

Beliau telah membuat laporan polis mengenai kehilangan dua kenderaannya itu di Balai Polis Sungai Senam, di sini pada 16 November dan 14 Januari lalu.

Difahamkan sejak empat tahun lalu, sekurang-kurangnya 25 kenderaan yang diletakkan di dalam kawasan HRPB yang berpagar hilang dipercayai dicuri termasuk tujuh milik ka kitangan hospital berkenaan dan kes kecurian tersebut semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini.

Rosiskandar Zulkifli yang berkhidmat dengan HRPB sejak enam tahun lalu berkata, akibat kehilangan kereta dan mo tosikal tersebut, beliau sekeluarga mengalami kesulitan.

“Malah saya kini dalam kesempitan kerana terpaksa me nanggung hutang lebih RM7,000 dengan pihak bank bagi melunaskan pinjaman kenderaan kerana pampasan insurans yang saya terima tidak mencukupi,” katanya.

Rosiskandar yang masih trauma dengan kehilangan dua kenderaannya itu berkata, berikutan kejadian tersebut beliau juga telah membuat permohonan untuk bertukar di hospital lain.

Beliau mendakwa kejadian mencuri kenderaan yang semakin menjadi-jadi di HRPB berpunca daripada kegagalan pengurusan hospital tersebut menangani masalah tersebut biarpun per sekitarannya diawasi ramai pengawal keselamatan.

“Sejak empat tahun lalu, banyak aduan dan cadangan di utarakan kakitangan untuk selesaikan masalah kecurian kereta ini tetapi pengurusan hospital tak pernah ambil tindakan positif atasinya,” katanya.

No comments:

Post a Comment