Translate

Saturday, January 16, 2010

Paya Laut Matang yang mendamaikan

HUTAN Paya Laut Matang seluas kira-kira 101,877 hektar yang terletak di daerah Larut, Matang dan Selama berhampiran bandar Taiping telah diiktiraf sebagai hutan bakau yang terbaik di negara ini.

Kawasan hutan paya bakau semulajadi berkenaan mempunyai 198 hutan simpanan kekal dan salah satunya telah dijadikan Pusat Eko Pelajaran Hutan Paya Laut Matang.

Pusat eko pelajaran terbabit yang seluas hampir 40,711 hektar itu mempunyai pelbagai spesies flora dan fauna yang unik terutamanya pokok bakau.

Selain menjadi pusat penyelidikan dan pembelajaran kepentingan hutan paya laut bagi mengekalkan ekosistem persisiran pantai, Pusat Eko Pelajaran Hutan Paya Laut Matang juga sesuai untuk riadah.

Pengunjung boleh berjogging sambil menyusuri hutan paya bakau tersebut yang sememangnya kaya dengan udara segar menerusi trek kayu disediakan.

Pihak pengurusan pusat eko pelajaran tersebut turut menyediakan kemudahan chalet dan tapak khemah bagi pengunjung yang mahu bermalam di kawasan hutan paya laut yang mendamaikan itu.

Untuk maklumat lanjut Pejabat Hutan Daerah Larut, Matang dan Selama boleh dihubungi di talian 05-807 2762.

2 comments: