Translate

Wednesday, January 6, 2010

Firma bioteknologi India labur RM97 juta di Seri Iskandar

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Sebuah firma bioteknologi India, Saamya Biotech (India) Ltd. (Saamya Biotech) merancang membuka kilang pembuatan produk farmaseutikal di Taman Farmasi, Seri Iskandar dekat sini mulai tahun depan.

Pengarah Urusannya, Dr. Y. Manevardan Reddy berkata, kilang yang dianggarkan bernilai kira-kira RM97 juta itu adalah usaha sama dengan anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), PerakBio Corporation Sdn. Bhd. (PerakBio).

Beliau berkata, kilang di atas plot seluas 5.12 hektar berkenaan akan menghasilkan produk farmaseutikal seperti Tacrolimus, Rapamycin, Daunomycin dan Asid Hyaluronic yang merupakan bahan digunakan dalam pembuatan ubat-ubatan dan kos metik.

“Oleh kerana ia berteknologi tinggi, kilang terbabit hanya akan menghasilkan kira-kira 750 kilogram (kg) produk tersebut dalam setahun.

“Semua produk berteraskan bioteknologi dengan aplikasi teknologi fermentasi tersebut akan dieksport ke luar negara dan ia dijangka bakal menjana pendapatan kira-kira RM375 juta setahun,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani Perjanjian Usahasama dengan Pengerusi PerakBio, Datuk Hamdi Abu Bakar. Turut hadir ialah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir di sini semalam.

No comments:

Post a Comment