Translate

Thursday, January 7, 2010

Bercham kini ada Klinik 1Malaysia

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@yahoo.com

IPOH - Warga bandar raya ini terutamanya sekitar Bercham kini sudah boleh mendapatkan perkhidmatan rawatan kesihatan di Klinik 1Malaysia yang mula beroperasi mulai semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, klinik yang terletak di Pusat Bandar Bercham Timur itu dibuka tujuh hari seminggu termasuk cuti am.

“Klinik yang beroperasi dari 10 pagi hingga 10 malam ini mampu memberi manfaat kepada sekurang-kurang 100,000 penduduk sekitar Bercham dan ia disasar kepada golongan kurang berkemampuan.

“Orang ramai boleh mendapatkan rawatan perubatan ringan seperti demam biasa, selesema dan luka kecil dengan caj RM1 sahaja. Kes kronik pula akan dirujuk ke klinik yang lebih besar atau hospital,” katanya ketika mengadakan lawatan ke klinik berkenaan semalam.

Klinik 1Malaysia cawangan Bercham merupakan satu satu daripada 50 klinik komuniti yang bina di seluruh negara bagi memperluaskan perkhidmatan kesihatan awam di kawasan bandar seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa pembentangan Bajet 2010 pada September lalu.

Hang Soon berkata, bagaimanapun Klinik 1Malaysia ca wangan Bercham yang dikendali seorang penolong pegawai kesihatan dan sembilan jururawat tidak mengeluarkan surat cuti sakit.

Dalam perkembangan sama, tiga klinik 1Malaysia lain turut mula beroperasi di seluruh Perak serentak semalam iaitu di Teluk Intan, Taiping dan Parit.

No comments:

Post a Comment